Responsive image

Szlaki rowerowe

Wielokulturowy szlak rowerowy
kolor szlaku – czerwony

Swoją nazwą nawiązuje do tradycji i kultury ludności zamieszkującej niegdyś te tereny łemków, górali, chasydów, pogórzan.
Szlak prowadzi przez Miasta i Gminy: Uście Gorlickie,  Ropę, Grybów (miasto i gmina), Łużną, Bobową.
Szlak prowadzi od Przełęczy Wysowskiej przez Blechnarkę (turystyczne przejście graniczne ze Słowacją), a następnie trasą: Wysowa-Zdrój – Hańczowa – Stawisze – Śnietnica – Brunary – Florynka – Wawrzka – Podchełmie – Grybów – Siołkowa – Stróże – Polna – Szalowa – Wilczyska – Jeżów – Bobowa – Sędziszowa.

Długość szlaku: 65,5 km
Szlak łatwy – najtrudniejszy odcinek miedzy Brunarami i Grybowem oraz pod samą Przełęczą Wysowską

Transgraniczny szlak rowerowy
kolor szlaku – niebieski

Korzystając z tego szlaku można przejechać rowerem wzdłuż różnych pasm górskich. Jego główną zaletą jest to, że na dużych odcinkach prowadzi przez pozbawione ludzi i zabudowań tereny, umożliwia bezpośredni kontakt z przyrodą nieskażoną cywilizacją, a także bezpośrednie obserwacje natury.

Szlak prowadzi przez Miasta i Gminy: Sękową, Uście Gorlickie, Krynicę–Zdrój, Muszynę.
Trasa przebiegu szlaku: Długie – Krzywa – Gładyszów – Smrekowiec – Kwiatoń – Uście Gorlickie – Czarna – Śnietnica – Banica – Izby – Mochnaczka Niżna – Tylicz – Powroźnik, następnie trasą Rowerowej Pętli Muszyńskiej do Muszyny, gdzie łączy się z Karpackim Szlakiem Rowerowym.

Długość szlaku: 71,5 km.
Szlak przebiega drogami w zdecydowanej części asfaltowymi, na krótkich odcinkach drogami utwardzonymi i żwirowymi.

Szlak łatwy, najtrudniejszy odcinek to Izby – Mochnaczka Niżna.

Szlaki wyznakowane ze środków gminy

szlak czarny 1

Początek szlaku: Wysowa-Zdrój – kościół

Przebieg szlaku:
Wysowa-Zdrój – Przeł. Hutniańska – Ropki – Przeł. Lipka – Izby – Bieliczna – Przeł. Perehyba – Hańczowa – Wysowa-Zdrój

Długość szlaku: 27,5 km

Różnica wysokości: ok. 550 m

Drogi: asfaltowe – ok. 9,0 km
gruntowe – ok. 12,0 km
ścieżki leśne – ok. 6,5 km

Ilość strzałek informacyjno-kierunkowych: 9 szt.

Stopień trudności – średnia
(trasa trudna na odcinkach ok. 3 km)

szlak czerwony 3

Początek szlaku: Uście Gorlickie

Przebieg szlaku:
Uście Gorlickie – Uście Gorlickie (Kijów) – Sucha Homola – Klimkówka – Łosie – Kunkowa – Uście Gorlickie

Długość szlaku: 27,0 km

Różnica wysokości: ok. 400 m

Drogi: asfaltowe – ok. 15,0 km
gruntowe – ok. 5,0 km
ścieżki leśne – ok. 7,0 km

Ilość strzałek informacyjno-kierunkowych: 7 szt.

Stopień trudności – średnia
(trasa trudna na odcinkach ok. 3 km)

szlak niebieski 4

Początek szlaku: Uście Gorlickie

Przebieg szlaku:
Uście Gorlickie – Uście Gorlickie-Oderne – Magura Małastowska – Leszczyny – Nowica – Oderne – Uście Gorlickie

Długość szlaku: 35,0 km

Różnica wysokości: ok. 500 m

Drogi: asfaltowe – ok. 15,0 km
gruntowe – ok. 12,0 km
ścieżki leśne – ok. 8,0 km

Ilość strzałek informacyjno-kierunkowych: 13 szt.

U W A G A:

• kolor szlaku nie jest związany ze stopniem trudności trasy
  • szlaki znaczone są jednostronnie z wyjątkiem szlaku zielonego
  • w terenie górskim znaki malowane są średnio co 50 m oraz na każdym rozjeździe
  • na drogach gruntowych znaki malowane są średnio co 150 m oraz na każdym rozjeździe
  • na drogach asfaltowych trasy znakowane strzałkami informacyjno-kierunkowymi na każdym rozjeździe

Szlaki wyznakowane ze środków Unii Europejskiej

Pozostałe szlaki

Szlak żółty

Wysowa-Zdrój cerkiew – Hańczowa (6,4) – Skwirtne (11,0) – Regietów Niżny (13,7) – Regietów Wyżny (17,5) – przełęcz między Obićem a Jaworzynką – Blechnarka (23,9) – Wysowa-Zdrój ((26,5).
Długość trasy: 26,5 km, w tym 9,8 km to drogi asfaltowe. Nietrudna trasa, chociaż na krótkim odcinku z Regietowa Wyżnego na przełęcz między Obićem a Jaworzynką jest stromy podjazd. Trasa na długich odcinkach przebiega odkrytym terenem. Po drodze ładne krajobrazy, rozległe łąki na których spotkać można między innymi czarne bociany.

W Wysowej-Zdroju warto obejrzeć:

• cerkiew z 1779 roku pod wezwaniem św. Michała Archanioła,
  • 400-letnią lipę drobnolistną, pomnik przyrody,
  • drewniany kościół pw. NMP wybudowany w latach 1936-38,
  • Stary Dom Zdrojowy z początku XX wieku na skraju parku zdrojowego,
  • ciekawą roślinność w pobliżu źródła „Aleksandra”,
  • leśną ściezkę edukacyjną przy drodze do Doliny Łopacińskiego.

W parku zdrojowym znajduje się muszla koncertowa i letni basen kąpielowy w dolinie nad rzeką Ropą – stanica konna.
Aktualnie w Wysowej mieszka około 700 mieszkańców.
Początek szlaku rowerowego na skrzyżowaniu dróg przy cerkwi.

0,0 km Wysowa cerkiew. Stanowisko drogowskazów znakowanych szlaków pieszych i ich schematyczna mapka. Drogą asfaltową lekko w górę, po lewej rozległy park zdrojowy, po prawej Dom Sanatoryjno-Wypoczynkowy „Glinik”.
0,8 droga w lewo do sanatorium „Biawena”, Instytutu Zdrowia Człowieka i sanatorium „Beskid”. Trasa rowerowa dalej prosto drogą asfaltową w górę, wzdłuż potoku. Przy drodze tablice informacyjne leśnej ścieżki edukacyjnej.
1,9 po lewej Ośrodek Wypoczynku Letniego „Beskid”,
2,0 po prawej droga do Ośrodka Wczasów Rodzinnych „Zacisze”,
2,2 koniec drogi asfaltowej, dalej droga bita wśród lasu, cały czas łagodnie w górę
3,0 wypłaszczenie, a potem już tylko w dół,
4,0 koniec drogi bitej, barierki betonowe przy potoku przecinającym trasę, dalej trasa wiedzie leśną ścieżką, po opadach mokrą i śliską,
4,3 trasę szlaku przecina potok i zaraz za nim spotykamy pieszy czerwony szlak turystyczny z Koziego żebra do Hańczowej,
4,9 skraj lasu, piękna panorama na okoliczne góry, widać między i nnymi: na zachodzie Dzielec, Bordiów Wierch, na północy wzniesienie Polany,
5,1 szlak czerwony skręca w lewo idąc dalej wzdłuż potoku, natomiast trasa rowerowa prowadzi polną drogą wśród ukwieconych w lecie łąk,
6,4 Hańczowa. Przed mostem na rzece Ropie w prawo drogą asfaltową. Drogowskaz: Regietów Niżny 8 km.
Hańczowa jak na Beskid Niski to duza wieś, liczy ok. 600 mieszkańców. W centrum miejscowości zabytkowa cerkiew, wieża tego obiektu pochodzi z XVIII w. Do 1947 roku była to cerkiew greckokatolicka, w latach 1947-58 magazyn PGR, od 1958 roku parafialna cerkiew prawosławna. Także w centrum, kapliczka upamiętniająca wędrówkę przez Hańczową w 1953 roku księdza Karola Wojtyły. W pobliżu drogi wiodącej do Stawiszy sklep, przy którym obelisk upamiętniający 950-lecie chrztu Rusi. We wsi jest Zespół Szkół Rolniczych, w pobliżu którego mieści się Klub Jeździecki „Połonina”.
7,0 Hańczowa, koniec asfaltu, krzyż z 1897 roku, pojedyncze zabudowania i w dalszym ciągu ładna panorama na okolicę. Dalej polną drogą, na początku utwardzoną, łagodnie prowadząca w górę, potem polną ścieżką,
7,9 skraj lasu, wciąż w górę, po prawej stronie zalesione wzniesienie Kiczerki,
8,4 płasko, a potem cały czas w dół, leśną drogą po opadach śliską,
9,0 skraj lasu, zatoczka polany, niewielka panorama, dalej w dół polną drogą, ładna panorama w kierunku północnym, na pierwszym planie zalesiony masyw Kiczery,
10,1 Skwirtne, koniec polnej drogi. Teraz w prawo drogą asfaltową. drogowskaz: Regietów Niżny 4,5 km. W centrum wsi drewniana cerkiew pod wezwaniem św. Kosmy i Damiana, obecnie kościół rzymskokatolicki. Rok budowy nieznany, przebudowy w latach 1837 i 1900.
11,0 cerkiew w Skwirtnem, do trasy rowerowej dołącza zielony szlak pieszy,
11,4 szlak zielony skręca w lewo, trasa rowerowa dalej asfaltem,
13,7 Regietów Nizny skrzyżowanie, drogowskaz zielonego szlaku rowerowego: Uście Gorlickie 9 km.
Wieś Regietów położona jest w rozległej dolinie. Ma tu swoje obiekty Stadnina Koni Huculskich „Gładyszów”, można w niej skorzystać z jazd konnych i noclegów. W pobliżu znajdują się dwa cmentarze z I wojny światowej: na Rotundzie i Jaworzynce.
Z Regietowa Niżnego droga prowadzi na południe do Regietowa Wyżnego. Po drodze nieliczne zabudowania. Po lewej stronie zalesione wzniesienia: Rotunda i Dział. Na wprost takze pokryte lasem Jaworzyna Konieczniańska i Obicz. Po prawej stronie Kozie żebro i Jaworzynka.
14,6 koniec asfaltu, dalej polną, utwardzoną drogą.
Drogowskazy: szlak czarny spacerowy: Rotunda cmentarz nr 51 – 1 godz.; Zdynia PKS – 2 godz.; Szlak żółty: Przełęcz Regetowska – 1 1/2 godz., Wysowa – 4 godz.; Baza namiotowa SKBP 3 min.
Od tego miejsca towarzyszy nam żółty szlak pieszy, który prowadzi do Wysowej-Zdroju przez Przełęcz Regetowską, Obicz i Przełęcz Wysowską.
16,3 początek czarnego szlaku spacerowego: do cmentarza nr 48 i drogowskaz 20 min.
15,7 potok,
17,5 drewniana kaplica na cmentarzu łemkowskim wsi Regietów Wyżny wysiedlonej w 1947 roku.
Kaplica wzniesiona w 2001 roku jest imitacją starej, z XVIII wieku. W tym samym okresie wykonano ogrodzenie cmentarza.
17,8 przy samotnym drzewie szlak skręca z polnej drogi w prawo, w trawiastą ścieżkę,
18,1 potok, za którym trasa szlaku zaczyna piąć się powoli w górę, po prawej stronie krzewy rosnące wzdłuż potoku, po lewej stronie rozległa łąka,
18,5 skraj lasu, leśna droga jest coraz bardziej stroma,
19,1 rozstaje, w lewo,
19,5 szczyt wzniesienia, teraz już cały czas w dół, lasem,
20,8 potok, za którym do trasy rowerowej dochodzi niebieski szlak pieszy i zaraz niewielka polana, na której składowane jest drewno, dalej drogą wzdłuż potoku,
21,0 po lewej stronie, na zboczu wzniesienia cmentarz wojskowy nr 49 z I wojny światowej. Pochowano na nim 103 Austriaków, 50 Niemców i 196 Rosjan.
22,9 początek czarnego szlaku spacerowego do cmentarza z I wojny światowej. Stanowisko drogowskazów szlaków pieszych.
W lewo ścieżka i szlak żółty do miejsca przekraczania granicy na szlaku turystycznym na przełęczy Wysowskiej „Stebnicka Huta – Blechnarka”. Dalej utwardzoną drogą do wsi Blechnarka.
23,9 cerkiew w Blechnarce. Jest to murowana świątynia p.w. św. Kosmy i Damiana z 1801 roku. W 1958 roku była remontowana, a w dwa lata później odnowiony został dach i ikonostas.
24,3 początek drogi asfaltowej,
26,5 Wysowa cerkiew, koniec szlaku.

Szlak zielony

Uście Gorlickie – Kwiatoń (3,5) – Skwirtne (5,3) – Regietów Niżny (7,8) – Smerekowiec (11,3) – Zdynia (14,7) – Konieczna (20,6). Długość szlaku 20,6 km.
Bardzo łatwa trasa, na całym odcinku drogi asfaltowe, brak większych wzniesień. Prawie cały czas odkrytym terenem.

0,0 km Uście Gorlickie, punkt węzłowy szlaków rowerowych, drogowskazy.
Uście Gorlickie. Duża wieś gminna, przypominająca wyglądem miasteczko. W centrum miejscowości znajduje się pomnik poświęcony poległym w czasie II wojny światowej Łemkom odsłonięty 22 lipca 1963 roku. W pobliżu drewniana cerkiew p.w. św. Paraskiewy.
Przy szosie prowadzącej do Ropy cmentarz z I wojny światowej, na którym spoczywa 45 żołnierzy austriackich i 13 rosyjskich. Prawie do samego Uścia Gorlickiego dochodzi cofka zalewu na rzece Ropie.
Kwiatoń, cerkiew prawosławna zbudowana w latach osiemdziesiątych XX wieku.
3,5 dawna drewniana cerkiew p.w. św. Paraskiewy prawdopodobnie z XVII wieku, ostatni remont w latach 1990-91 (obecnie kościół rzymsko – katolicki). Wewnątrz zachowany ikonostas z 1904 roku. Jest to jedna z najstarszych i według znawców jedna z najpiękniejszych cerkwi na terenie Beskidu Niskiego.
3,9 skrzyzowanie dróg, trasa rowerowa w prawo w kierunku Regietowa,
5,3 Skwirtne drewniana cerkiew p.w. świętych Kosmy i Damiana. Zbudowana w 1837 roku, odnawiana w 1993, obecnie filialny kościół rzymskokatolicki.
7,9 Regietów Wyżny skrzyżowanie. W pobliżu duze zabudowania stadniny koni huculskich w Gładyszowie. Mozliwość korzystania z jazd konnych.
11,3 Smerekowiec, skrzyżowanie dróg, Smerekowiec to duża wieś, ciągnąca się prawie 4 kilometry wzdłuż potoku Zdynia.
W centrum miejscowości znajduje się murowana cerkiew p.w. św. Michała Archanioła z 1818 roku (obecnie kościół parafialny). Na skraju wsi cmentarz nr 56 projektowany przez D. Jurkovića, pochowano na nim 22 żołnierzy austriackich.
14,7 Zdynia. W południowej części wsi znajduje się drewniana cerkiew p.w. Opieki Bogarodzicy zbudowana w końcu XVIII wieku. Na miejscowym cmentarzu znajduje się grób o. Maksyma Sandowycza, który 11 września 1994 roku uznany został przez Cerkiew prawosławną za świętego. W granicach cmentarza znajduje się kwatera żołnierska z I wojny światowej, w której spoczywa 30 żołnierzy austriackich i 20 Rosjan. Od 1990 roku Zdynia jest miejscem festiwalu kultury łemkowskiej „Łemkowska Watra”, który odbywa się w drugiej połowie lipca. W Zdyni mieszka rzeźbiarz Stefan Gruchta, w obejściu którego stoi wiele ciekawych rzeźb.
Pomiędzy Konieczną a Zdynią w okresie letnim czynna jest góralska bacówka, w której można także kupić owcze sery (bunc, oscypek).
20,6 Konieczna. Niewielka, przygraniczna wieś, w której centrum znajduje się cerkiew p.w. św. Wasyla Wielkiego, zbudowana w 1903 roku